Szukaj
akumulatora
Znajdź
sprzedawcę

FAQ's

Jak działa akumulator?

Jak działa akumulator?

Akumulator magazynuje energię elektryczną, by z niej skorzystać w przyszłości. Napięcie wytwarza się w wyniku reakcji chemicznej, która zachodzi, gdy dwa przeciwne materiały, to jest płyta ujemna i dodatnia zostają zanurzone w elektrolicie, który jest roztworem kwasu siarkowego i wody. W typowym akumulatorze kwasowo-ołowiowym napięcie wynosi około 2 V na ogniwo, co razem daje 12V. Prąd płynie z akumulatora w momencie, gdy zamyka się obwód pomiędzy klemami dodatnimi i ujemnymi. Dzieje się tak wtedy, gdy jakikolwiek odbiornik, który potrzebuje prądu, na przykład radio, zostaje podłączony do akumulatora.

Większość ludzi nie zdaje sobie sprawy z tego, że akumulator kwasowo-ołowiowy działa w nieustannym procesie ładowania i rozładowywania. Gdy akumulator jest podłączony do odbiornika, który potrzebuje prądu, jak na przykład rozrusznik w Twoim samochodzie, prąd płynie z akumulatora. A to oznacza, że akumulator zaczyna się rozładowywać.
W odwrotnej sytuacji, akumulator zaczyna się ładować, gdy prąd do niego wraca, ponownie wytwarzając różnicę elektroujemności pomiędzy elektrodami.

Dzieje się tak wtedy, gdy jedziesz nie używając żadnych dodatkowych akcesoriów a alternator zwraca prąd do akumulatora.

Kiedy akumulator się rozładowuje, płyty ołowiowe upodobniają się do siebie w sensie chemicznym, elektrolit staje się słabszy, a napięcie spada. Wtedy możliwe jest takie rozładowanie akumulatora, że nie może on już dostarczać energii o napięciu, które można by wykorzystać.
Rozładowany akumulator można naładować, zaopatrując go ponownie w prąd. Pełne naładowanie przywraca różnicę elektroujemności pomiędzy elektrodami i sprawia, że akumulator jest gotowy do pełnej eksploatacji.

Unikalność procesu rozładowywania i ładowania w akumulatorze kwasowo-ołowiowym polega na tym, że energia może być zużywana i przywracana za każdym razem od nowa. Im częściej akumulator jest rozładowany i ładowany, tym większa jego odporność cykliczna.

Dlaczego moje auto nie chce ruszyć?

Dlaczego moje auto nie chce ruszyć?

Jeśli akumulator nie może wystartować, zazwyczaj określasz go jako “martwy”, nawet jeśli technicznie nie jest to zgodne z prawdą. Akumulator, który jest całkiem rozładowany – z powodu na przykład świateł, które nie zostały wyłączone podczas dłuższego postoju lub z powodu uszkodzonego alternatora – może zostać ponownie całkowicie naładowany. Nie dotyczy to akumulatora, który stracił już swoją żywotność i nie pozwala się już naładować do takiego stopnia, żeby był w stanie w pełni pracować. I wtedy jest rzeczywiście „martwy”, należy go wymienić.

Jeśli akumulator jest rozładowany, a nie “martwy”, możesz tchnąć w niego życie za pomocą innego, w pełni naładowanego akumulatora. Około 30 minut jazdy powinno wystarczyć, żeby alternator naładował w pełni akumulator. Lecz jeśli alternator lub inny element elektrycznego systemu w Twoim pojeździe jest uszkodzony, akumulator nie naładuje się ponownie i nie pomoże tu ani mechanik ani stacja serwisowa. Więc jeśli Twój akumulator nieustannie się rozładowuje, sprawdź swój system elektryczny, zanim go wymienisz. To co wygląda na zepsuty akumulator, może się okazać problemem właśnie tego systemu. Jeśli zawiera on jakiś zepsuty element, będzie rozładowywał również nowy akumulator, a Ty znowu i znowu nie będziesz mógł ruszyć z miejsca.

W jaki sposób mogę uruchomić swój pojazd?

W jaki sposób mogę uruchomić swój pojazd?

NAJPIERW PRZECZYTAJ WSKAZÓWKI BEZPIECZEŃSTWA, A POTEM POSTĘPUJ ZGODNIE Z NIMI

UWAGA – AKUMULATOR PRODUKUJE WYBUCHOWĄ MIESZANINĘ GAZU PIORUNUJĄCEGO

Poniższe instrukcje zostały napisane z myślą o zmniejszeniu ryzyka eksplozji. Używanie otwartego ognia, urządzeń iskrzących, nieosłoniętego oświetlenia i palenie tytoniu jest wzbronione.

  • Dwa akumulatory powinny mieć to samo napięcie znamionowe (6, 12 itd.)
  • Podczas rozruchu akumulatora zawsze noś okulary ochronne i nigdy nie nachylaj się nad akumulatorem.
  • Do rozruchu nie wykorzystuj uszkodzonego akumulatora; przed podłączeniem przewodów sprawdź oba akumulatory.
  • Upewnij się, że zawory są dokręcone i ustawione w pozycji poziomej.
  • Upewnij się, że oba pojazdy się ze sobą nie stykają, i że zapłon w nich obu jest wyłączony (ustawiony na „OFF”)
  • Wyłącz wszystkie elektryczne odbiorniki (radio, ogrzewania, wycieraczki, światła, itd.)

Dokładnie wykonaj poniższe czynności:

  1. Połącz przewód dodatni (+) z dodatnią (+) klemą akumulatora rozładowanego.
  2. Drugi koniec przewodu dodatniego (+) podłącz do klemy dodatniej (+) akumulatora sprawnego.
  3. Podłącz ujemny przewód (-) do bieguna ujemnego (-) akumulatora sprawnego.
  4. TERAZ PODŁĄCZ UJEMNY PRZEWÓD (-) DO BLOKU CYLINDRÓW W NIESPRAWNYM AUCIE, Z DALA OD AKUMULATORA I GAŹNIKA.
  5. Upewnij się, że przewody są z dala wentylatora, paska klinowego i innych ruchomych elementów obu silników.
  6. Włącz samochód i odłącz kable w ODWROTNEJ kolejności.

 



Na co powinienem zwracać uwagę przy zakupie akumulatora?

Na co powinienem zwracać uwagę przy zakupie akumulatora?

Jaki akumulator jest odpowiedni dla Twojego pojazdu? Znajdziesz tu kilka praktycznych wskazówek, które pomogą Ci podjąć właściwą decyzję.

Sprawdź książkę serwisową swojego pojazdu i znajdź w niej rekomendacje producenta oryginalnego wyposażenia dotyczące:

  • klasy wielkości akumulatora – rozmiar akumulatora, który będzie najlepiej pasował do fizycznych wymiarów Twojego auta. Wiele pojazdów jest przystosowanych do więcej niż jednej klasy.
  • mocy zimnego rozruchu (CCA) – CCA jest niezwykle istotna , jeśli chodzi o możliwość startowania w niskich temperaturach. To siła prądu (mierzona w amperach), jaką akumulator jest w stanie wygenerować w ciągu 30 sekund w temperaturze -17, 8 oC, czyli 0oF zanim napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.
  • pojemności rezerwowej (RC) – pomaga zasilać system elektryczny w Twoim pojeździe, w momencie gdy alternator przestaje pracować. Wskaźnik ten oznacza ilość minut, w czasie których akumulator będzie w stanie dostarczać prądu o pełnej mocy zanim jego napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.

Jeśli szukasz akumulatora o głębokich cyklach przeznaczonego dla sprzętów marynistycznych lub kamperów, musisz także wziąć pod uwagę:

  • typ wyposażenia, który będzie zasilany
  • ilość amperów (A) potrzebną do zasilenia wyposażenia
  • ilość godzin, w ciągu których będziesz korzystał z wyposażenia

Pomnóż ilość amperów przez ilość godzin, a otrzymasz potrzebną Ci ilość amperogodzin.
Pobór prądu wyposażenia (A) x czas (h) = Ah

  • The type of equipment to be powered
  • The number of amps needed to run the equipment
  • The number of hours you'll be using the equipment

Pomnóż ilość amperów przez ilość godzin, a otrzymasz potrzebną Ci ilość amperogodzin.
Pobór prądu wyposażenia (A) x czas (h) = Ah

Przykład: kuter rybacki
Światła 10 x 5 = 50
Silnik elektryczny podnośnika do ryb: 1 x 5 = 5
Echosonda 3 x 5 = 15
Radio 1 x 5 = 5
Łącznie = 75 Ah*

* Poszukaj akumulatora, który dostarczy odpowiednią ilość amperogodzin (tu 75 Ah) w danym czasie i o danym napięciu znamionowym.
Na wszelki wypadek, żeby zachować zapas bezpieczeństwa, zwiększ obliczoną ilość amperogodzin o 20%.

Czy istnieją jakieś środki prewencyjne, które powinienem stosować wobec swojego akumulatora?

Czy istnieją jakieś środki prewencyjne, które powinienem stosować wobec swojego akumulatora?

PRZECZYTAJ ROZDZIAŁ DOTYCZĄCY BEZPIECZEŃSTWA

Akumulator należy w regularnych odstępach czasu sprawdzać pod kątem jego czystości, klemy i konektory nie mogą być pokryte pyłem ani rdzą. Korozja klem może powodować niepowołane działanie akumulatora i tym samym nieść ryzyko niebezpieczeństwa. Jeśli stwierdzisz, że doszło do korozji, odłącz akumulator, odłącz złącza i usuń efekt korozji czyszcząc klemy oraz złącza ługiem, czyli roztworem sody oczyszczonej i wody (dwuwęglan sodowy). Nasmaruj konektory odpowiednim antyoksydacyjnym tłuszczem, zanim ponownie je podłączysz i przykręcisz. Zawsze zapisuj datę czyszczenia akumulatora.

POD ŻADNYM POZOREM NIE ODKRĘCAJ ZAWORÓW BEZPIECZEŃSTWA I NIE DOLEWAJ WODY.

Jakie mogą być powody awarii akumulatora?

Jakie mogą być powody awarii akumulatora?

Zamontowanie i instalacja akumulatora

  • Akumulator nie został zamontowany zgodnie z przewidzianym dla niego zastosowaniem
  • Akumulator ma nieodpowiedni rozmiar dla danego zastosowania
  • Pojazd posiada nadmierną ilość odbiorników elektrycznych
  • Akumulator nie został odpowiednio umieszczony w pojeździe
  • Przewody akumulatora są zanieczyszczone
  • Przewody akumulator nie zostały odpowiednio dopasowane do klem

Serwis i obsługa

  • System elektryczny pojazdu był naprawiany lub przerabiany
  • Pojazd nie był używany przez dłuższy okres czasu
  • Pojazd został przywieziony lub był przez dłuższy czas używany za granica.
  • Pojemnik akumulatora był czyszczony ze rdzy lub elektrolitu

Inspekcja wizualna

  • Klemy noszą ślady uderzeń młotka, są za mocno zaciśnięte lub wciśnięte w pokrywę
  • Boczne klemy wyglądają na przekręcone
  • Obudowa lub pokrywa noszą ślady nacisku, uszkodzeń lub wysokiej temperatury
  • Ściany boczne obudowy akumulatora są pofałdowane lub wypchnięte, mogło dojść do powiększenia płyt.