Szukaj
akumulatora
Znajdź
sprzedawcę

Montaż i wymiana akumulatora

Step one
WYBIERZ WŁAŚCIWY AKUMULATOR
Step two
ZDEMONTUJ STARY AKUMULATOR
Step three
ZAMONTUJ NOWY AKUMULATOR
Step four
ZUTYLIZUJ STARY AKUMULATOR

KROK PIERWSZY - WYBIERZ WŁAŚCIWY AKUMULATOR

Sprawdź książkę serwisową swojego pojazdu i znajdź w niej rekomendacje producenta oryginalnego wyposażenia dotyczące:

klasy wielkości akumulatora - rozmiar akumulatora, który będzie najlepiej pasował do fizycznych wymiarów Twojego auta. Wiele pojazdów jest przystosowanych do więcej niż jednej klasy.

mocy zimnego rozruchu (CCA)) - CCA jest niezwykle istotna , jeśli chodzi o możliwość startowania w niskich temperaturach. To siła prądu (mierzona w amperach), jaką akumulator jest w stanie wygenerować w ciągu 30 sekund w temperaturze -17, 8 oC, czyli 0oF zanim napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.

pojemności rezerwowej (RC) - pomaga zasilać system elektryczny w Twoim pojeździe, w momencie gdy alternator przestaje pracować. Wskaźnik ten oznacza ilość minut, w czasie których akumulator będzie w stanie dostarczać prądu o pełnej mocy zanim jego napięcie spadnie poniżej poziomu użyteczności.

Ogólnie zarówno w przypadku CCA jak i RC im wyższy wskaźnik tym lepiej. Aczkolwiek, jeśli żyjesz w zimnym klimacie wskaźnik CCA powinien być ważnym elementem wyboru akumulatora. I odwrotnie, jeśli żyjesz w klimacie raczej ciepłym, nie potrzebujesz aż tak wysokiego CCA.

Jeśli szukasz akumulatora o głębokich cyklach przeznaczonego dla sprzętów marynistycznych lub kamperów, musisz także wziąć pod uwagę:

typ wyposażenia, który będzie zasilany
ilość amperów (A) potrzebną do zasilenia wyposażenia
ilość godzin, w ciągu których będziesz korzystał z wyposażenia

Pomnóż ilość amperów przez ilość godzin, a otrzymasz potrzebną Ci ilość amperogodzin.
Pobór prądu wyposażenia (A) x czas (h) = Ah

Boat_235x110.jpg
Przykład: kuter rybacki  
Światła 10 x 5 = 50
Silnik elektryczny podnośnika do ryb 1 x 5 = 5
Echosonda 3 x 5 = 15
Radio 1 x 5 = 5
Łącznie 75 AH*


* Poszukaj akumulatora, który dostarczy odpowiednią ilość amperogodzin (tu 75 Ah) w danym czasie i o danym napięciu znamionowym.
Na wszelki wypadek, żeby zachować zapas bezpieczeństwa, zwiększ obliczoną ilość amperogodzin o 20%.


Next step: ZDEMONTUJ STARY AKUMULATOR

KROK DRUGI – ZDEMONTUJ STARY AKUMULATOR

Zapoznaj się z instrukcją obsługi samochodu . Zanim zdemontujesz stary akumulator, upewnij się, gdzie znajduje się dodatnia klema i zapamiętaj biegunowość dodatniego przewodu. W ten sposób unikniesz wadliwego zainstalowania nowego akumulatora.

Przeczytaj informacje dotyczące Bezpieczeństwa i postępowania

W pierwszej kolejności odłącz „masę”. Ten krok zapobiegawczy pozwoli uniknąć przypadkowe spięcie akumulatora z innymi „masami”, jak np. narzędziami.
Demontując akumulator korzystaj z odpowiedniej wielkości klucza nasadowego lub francuskiego.
Sprawdź, czy pojemnik akumulatora nie ma śladów korozji. Jeśli tak, możesz usunąć ją wodą (z dodatkiem domowego amoniaku lub sody oczyszczonej), szorując powierzchnię ostrą szczotką. Wyczyszczone elementy należy osuszyć i nasmarować. Nie smaruj klem.
Wyczyść i zaciśnij „masę”. Zaciśnij także sworzeń gaźnika oraz jego złącza.

 


Next step: ZAMONTUJ NOWY AKUMULATOR

KROK TRZECI – ZAMONTUJ NOWY AKUMULATOR

Przeczytaj informacje dotyczące Bezpieczeństwa i Postępowania

Po umieszczeniu akumulatora w odpowiednim miejscu, ułóż go w pozycji poziomej. Upewnij się też, czy nie znajdują pod nim żadne przedmioty, które mogłyby uszkodzić podłogę obudowy akumulatora.
Uchwyt, należy zacisnąć tak, żeby akumulator odpowiednio „siedział”.
Uwaga, zbyt duży nacisk może spowodować uszkodzenie pokrywy akumulatora lub jego obudowy.
Zastosuj się do wartości momentu obrotowego, zawartych w instrukcji obsługi samochodu. Jeśli nie zostały one podane, możesz skorzystać z poniższych, standardowych wartości:

  • Uchwyt górnej rury lub górnej ramy dokręcić momentem: 3,4 - 5,6 Nm
  • Śruby mocujące akumulator do wnęki dokręcić momentem: 6,8 - 9 Nm
  • Śruby mocujące półkę akumulatora dokręcić momentem: 7,1 - 10,1 Nm
  • Jako ostatni podłącz do akumulatora przewód „masy”.

Sprawdź odpowiednią biegunowość uwzględniając specyfikację pojazdu. Biegunowość „masy” zazwyczaj jest podana. „Odwrotna” biegunowość może spowodować poważne uszkodzenia systemu elektrycznego pojazdu. Zwróć uwagę, że dodatni zwężony słupek jest wyższy niż słupek ujemny.


Next step: ZUTYLIZUJ STARY AKUMULATOR

KROK CZWARTY – ZUTYLIZUJ STARY AKUMULATOR

Skontaktuj się z mechanikiem lub autoserwisem. Większość z nich przyjmuje stare akumulatory w celach recyklingowych, nawet jeśli nie kupujesz u nich nowego.
Skontaktuj się ze sprzedawcą, który sprzedał Ci nowy akumulator kwasowo-ołowiowy. Większość outletów, które sprzedają samochodowe akumulatory kwasowo-ołowiowe również oferuje zbiórkę starych akumulatorów do recyklingu.
Jeśli nie możesz znaleźć serwisu lub sprzedawcy, który chciałby przyjąć Twój akumulator, skontaktuj się z centrum recyklingu lub wydziałem sanitariatu w Twojej okolicy, którzy poinformują Cię, kto może
przyjąć niebezpieczne odpady na bezpieczne przechowanie.
Skontaktuj się z lokalną firmą wywożącą śmieci, która może posiadać specjalne standardy i terminy przyjęć niebezpiecznych odpadów.