Jak działa akumulator? Rozładowanie akumulatora Który akumulator pasuje do mojego samochodu? Budowa akumulatora Bezpieczeństwo i obsługa akumulatora Porównanie pracy cyklicznej Montaż i napełnianie akumulatora VARTA® Powersports AGM Wykaz pojęć dotyczących akumulatorów
← Podstawowe informacje o akumulatorach

Wykaz pojęć dotyczących akumulatorów

  • Akumulator kwasowoołowiowy z zaworami

    • akumulatory, które są zapieczętowane i bezobsługowe.
  • Amper (A)

    • jednostka pomiaru przepływu elektronów lub natężenia prądu wewnątrz obwodu.
  • Amperogodzina (Ah)

    • jednostka pomiaru pojemności ładunkowej akumulatora, obliczana poprzez pomnożenie natężenia mierzonego w amperach przez czas rozładowywania wyrażonego w godzinach. (Przykład: akumulator, który dostarcza 5 amperów w ciągu 20 godzin dostarcza 5 A x 20 h = 100 Ah pojemności)
  • Cykl

    • w przypadku akumulatorów jeden czas rozładowania i jeden czas naładowania składają się na jeden cykl.
  • Elektrolit

    • w akumulatorze kwasowo-ołowiowym elektrolitem jest kwas siarkowy rozcieńczony wodą. Jest przewodnikiem, który dostarcza wodę oraz siarczan, potrzebne do zajścia reakcji chemicznej: PbO2 + Pb + 2H2SO4 = 2PbSO4 + 2H20
  • Głębokie rozładowanie

    • stan, w którym ogniwa całkowicie się rozładowują dostarczając prąd o niskim natężeniu, w ten sposób napięcie spada poniżej dopuszczalnego napięcia rozładowania.
  • Komora (Cela)

    • podstawowa część składowa baterii generująca prąd w wyniku reakcji elektrochemicznych. Składa się z płyt dodatnich, ujemnych, elektrolitu, separatorów i obudowy. W 12-Voltowym akumulatorze kwasowo-ołowiowym znajduje się sześć komór.
  • Korozja

    • niszcząca reakcja chemiczna ciekłego elektrolitu z reaktywnym materiałem – np. reakcja rozcieńczonego kwasu siarkowego z żelazem, której efektem jest taki produkt korozyjny jak rdza.
  • Kratka

    • ramka ze stopu ołowiu, która zbiera materiał aktywny z płyt akumulatora i przewodzi prąd.
  • Masa (uziemienie)

    • potencjał odniesienia obwodu. W branży motoryzacyjnej powstaje, kiedy przewód akumulatora zetknie się z metalowymi częściami wnętrza lub karoserii auta, które są używane jako ścieżka zamykająca obwód zamiast bezpośredniego przewodu. Dzisiaj ponad 99% pojazdów oraz dodatkowego wyposażenia samochodowego jako masy używa klemy ujemnej.
  • Mata szklana, Absorbent Glass Mat (AGM)

    • Mata składająca się z mikrowłókien szklanych stosowana do filtrowania kwasu siarkowego w akumulatorach kwasowych.
  • Moc zimnego rozruchu

    • ilość prądu (mierzona w amperach), jaką akumulator kwasowo-ołowiowy w ciągu 30 sekund w temperaturze -17,8°C jest w stanie wygenerować osiągając napięcie przynajmniej 1,2 V na ogniwo.
  • Natężenie

    • wskaźnik przepływu prądu lub ruch elektronów wzdłuż przewodnika. Jednostką miary natężenia jest amper.
  • Obudowa

    • pojemnik polipropylenowy lub zbudowany z twardej gumy, w którym znajdują się płyty, separatory i elektrolit.
  • Obwód

    • droga jaką przepływają elektrony. Zamknięty obwód umożliwia przepływ prądu, otwarty uniemożliwia przepływ prądu z powodu odłączonego odbiornika lub przerwanego połączenia.
  • Om

    • jednostka miary rezystancji lub impedancji obwodu elektrycznego.
  • Pojemność

    • Zdolność w pełni naładowanego akumulatora do dostarczenia ładunku elektrycznego o danym natężeniu (A) w ciągu danego okresu czasu (h)
  • Pojemność rezerwowa (RC)

    • ilość minut, w czasie których nowy, w pełni naładowany akumulator będzie w stanie dostarczać prądu o natężeniu 25A w temperaturze 26,7°C / 80°F utrzymując napięcie na zaciskach równe lub wyższe niż 1,75 V na ogniwo. Ten wskaźnik oznacza czas, w jakim akumulator będzie w stanie zasilać najważniejsze odbiorniki w momencie, gdy alternator lub generator w pojeździe przestaną pracować.
  • Pokrywa

    • pokrywa obudowy
  • Płyta (elektroda) – dodatnia

    • odlana z metalu ramka, zawiera materiał czynny w postaci dwutlenku ołowiu.
  • Płyta (elektroda) – ujemna

    • odlana z metalu ramka, zawiera materiał czynny w postaci ołowiu gąbczastego.
  • Rozwarstwienie elektrolitu

    • podczas ładowania akumulatora ołowiowo-kwasowego na elektrodach osadza się gęstszy elektrolit. Cząsteczki kwasu o większej gęstości, pod wpływem grawitacji opadają w komorze , podczas gdy elektrolit o niższym stopniu zagęszczenia unosi się. Takie rozwarstwienie elektrolitu może powodować spadek pojemności i/oraz uszkodzenie akumulatora.
  • Rozładowywanie

    • akumulator, dostarczając prąd do odbiorników, rozładowuje się.
  • Separator

    • część oddzielająca elektrody dodatnie i ujemne od elementu, który pozwala na przepływ prądu.
  • Stan naładowania (SOC)/zużycia (SOH)

    • ilość energii elektrycznej zmagazynowana w akumulatorze w danym czasie i wyrażona jako procent całkowitej energii, którą akumulator może zmagazynować w momencie, gdy jest całkowicie naładowany.
  • Substancja czynna

    • substancja czynna w dodatnich płytach to dwutlenek ołowiu, płyty ujemne wypełnione są natomiast ołowiem w postaci gąbczastej. Podczas gdy obwód zostaje zamknięty, czyli podczas ładowania i rozładowywania, substancje te wchodzą w reakcję z kwasem siarkowym według następującego chemicznego wzoru: PbO2 + Pb + 2H2S04 = 2PbSO4 + 2H2O
  • Volt

    • jednostka miary napięcia elektrycznego
  • Wat

    • jednostka mocy prądu elektrycznego, jest wprost proporcjonalna do pracy, jaką wykonują elektrony pokonując różnicę potencjałów. Równanie: 1Wat = 1Amper x 1Volt
  • Zaciski (klemy)

    • elektryczne łączniki pomiędzy akumulatorem i zewnętrznym obwodem. Klemy podłączone są do siatki dodatniej pierwszej celi (klema dodatnia) i ujemnej ostatniej w szeregu celi (klema ujemna).
  • Zdolność przyjmowania ładunku

    • ilość prądu wyrażonego w amperogodzinach, jaką akumulator przyjmuje w określonej jednostce czasu, uwzględniając jego stan naładowania, temperaturę oraz napięcie.
  • Zwarcie

    • niezamierzony obwód zamknięty prądu, w odbiorniku energii lub przewodzie, zazwyczaj o bardzo niskiej rezystancji, przez co umożliwia przepływ prądu o wysokim natężeniu. W akumulatorze obwód zwarciowy w danym ogniwie może spowodować jego rozładowanie, , sprawiając tym samym, że akumulator stanie się bezużyteczny.